Олександр Маслак: «Фахівець-аграрій має бути максимально адаптованим до сучасних умов сільськогосподарського виробництва»
Під час семінару щодо реалізації програм підтримки аграріїв і розвитку АПК та сільських територій співробітники інформаційного центру ГАТІ СНАУ поспілкувалися з директором департаменту агропромислового розвитку Сумської ОДА Олександром Маслаком. Передусім мова йшла про особливості підготовки фахівців-аграріїв нового формату.
Які зміни необхідно зробити у вишах, щоб задовольнити потреби роботодавців?
Сьогодні аграрний сектор рухається вперед дуже швидко. Ті новітні розробки, які є у світі, впроваджуються в сільськогосподарське виробництво держави та нашої області безпосередньо. Свідченням цього є те, що аграрії Сумщини за обсягами виробництва зерна знаходяться на 5-му місці, а за рівнем урожайності - на 2-му в Україні. На сьогодні активно розробляється нові технології. Це і насінництво, і техніка… Все спрямовують на підвищення ефективності господарської діяльності. Тому фахівець повинен бути максимально підготовленим, адаптованим до сьогоднішніх умов виробництва. Це завдання для всіх вищих навчальних закладів. Треба змінювати підхід до навчання викладачів, запроваджувати співпрацю з виробниками техніки та сільгосппідприємствами, оновлювати матеріально-технічну базу. Необхідно, щоб не лише виробники були зацікавлені в тому, щоб отримати фахівця високого рівня, який уже готовий повноцінно працювати, а й виші докладали всіх зусиль, щоб належним чином підготувати студентів.
Яке Ваше бачення участі департаменту в розвитку аграрних вишів?
Кожен навчальний заклад повинен бути центром наукового й інноваційного забезпечення та мати зв'язок із виробництвом. Тобто на базі вищих навчальних закладів мають проводитися семінари, конференції, тренінги, круглі столи, дискусійні платформи, де можна було б поспілкуватися, обговорити проблемні питання з виробниками, освітянами та науковцями. Мають бути постійні комунікації з цими структурами. Департамент агропромислового розвитку бере на себе роль організатора цих процесів.
Яких саме, на Вашу думку, фахівців потребує аграрний сектор Сумщини?
Нестача фахівців відчувається в галузях різного спрямування. Є дефіцит робітничих професій. Не менш цінними є фахівці, які мають певний досвід. Одним із викликів є відтік працездатного населення за кордон. Тому має бути така мотивація, яка зацікавила б молодь залишатись і працювати у сільській місцевості. Якщо фахівець буде високого рівня, він завжди буде потрібним, не залежно від того, агроном це, механік чи зоотехнік. Він знайде собі місце на ринку праці не тільки Сумщини, а й будь-якого регіону України. Тобто, має бути головна мета – стати фахівцем високого рівня. Бути обізнаним у всіх технологіях, у всіх інноваціях і бути готовим працювати на тому чи іншому підприємстві. Ми говоримо про інженерну службу. Ми говоримо про агрономів, тому що в нас здебільшого всі сільгосппідприємства займаються рослинництвом. Ми говоримо про тваринництво, бо на сьогодні воно дає прибуток і розвивається.
Чи є програми підтримки молодих фахівців, які залишаються працювати в селі?
На сьогодні є державна підтримка фермерства. Зокрема, мова йде про субсидії, які спрямовують до новостворених фермерських господарств з розрахунку 3 тисячі гривень на один гектар, максимально це 60 тис. грн на одне господарство в період його становлення (3 роки). У нас є програма, спрямована на компенсацію єдиного соціального внеску по сплаті його за членів фермерського господарства. Держава також підтримує молодь, яка займається фермерством. Тобто, один раз на рік фермер, який має вік до 35 років, може отримати на розвиток свого господарства до 40 тисяч гривень. На рівні області діє програма «Власний дім», яка дає можливість залучити кошти для індивідуального будівництва в сільській місцевості. Також є низка підприємств, які розробили власні соціальні програми.
Які у вас враження від побаченого в інституті? Чи помітили зміни порівняно з попередніми роками?
У Глухівському агротехінституті я був і раніше. Варто зазначити, що він змінюється. Це доглянута територія, де приємно перебувати. Навчальний заклад постійно модернізується, стає більш сучасним – тим вишем, який відповідає вимогам сьогодення.